EU och Saint Marie

Själva tanken med EU kanske är bra (?) men ett förhållande som retar/stör/irriterar mig (och antagligen alla andra som inte är fransmän) är den överenskommelse som har ingåtts att hela EU:s förvaltning under ett visst antal dagar om året ska flyttas till Strasbourg i Frankrike, resten av året håller de till i Bryssel. Hur mycket som detta kostar Europas skattebetalare vet jag inte, men det lär vara enorma summor. Och detta enbart för att Frankrike ska få ”känna sig betydelsefulla”. Dvs för ”la gloire francaise”.

Jag kom att tänka på detta i kväll när jag tittade på ett nytt avsnitt av ”Mord i paradiset”. Serien är ju en brittisk-fransk samproduktion som tilldrar sig på den fiktiva ön Saint Marie i Västindien. (Jag skrev om serien och ön för några veckor sedan, klicka här).

Av alla tidigare avsnitt har det framgått (eller verkat) att ön visserligen tidigare i historien har varit fransk men att den nu är brittisk, dvs tillhör det Brittiska samväldet. Alla poliserna, som har skickats dit för tjänstgöring, har kommit från Storbritannien och alla kontakter i övrigt har varit med London.

Men i kvällens avsnitt kom det en internutredare till ön för att utreda omständigheterna kring en av medarbetarnas skottskada. Och internutredaren kom från Paris! Uppenbarligen hade någon hos de franska beställarna/delfinansiärerna tyckt att det måste vara ”lite mer Frankrike” i programmet.

Precis som i EU.

Lämna en kommentar