Varför är det ingen som ringer till mig?

Det har jag funderat över.

Eller jag kanske ska uttrycka mig mer korrekt: Varför är det ingen som ringer till mig när jag har telefonen inom hörhåll så att jag kan höra att det ringer?

Nu ska jag väl omedelbart erkänna att jag inte går omkring med telefonen i handen precis. En gång för ett tag sedan konstaterade jag att den i en vecka hade legat i en kavajficka där kavajen var inhängd i garderoben. Och då hör jag nog inte att det ringer.

Men ofta ligger telefonen på en hylla i bokhyllan eller på soffbordet eller på skrivbordet. Då borde den höras. Ändå hör jag inte att det ringer. Oftast är det Margaretha som tittar på den och konstaterar att jag har ett missat samtal och ett inpratat meddelande.

Jag har kollat att ringsignalen verkligen är påkopplad genom att be Margaretha ringa till mig – och då ringer det. Konstigt har jag tyckt.

Idag hade jag besök av sonen och bad honom titta på telefonen. Varvid han hittade en knapp ”Stör ej” som jag hade påkopplad och som innebar att alla inkommande samtal tystas när enheten är låst. Där var förklaringen.

Att samtalet från Margaretha kom fram och hördes berodde på att en annan knapp var påslagen, ”Tillåt samtal från Favoriter”.

Nu kan ni ringa till mig!

PS: Dessutom installerade han vår nya skrivare.

Lämna en kommentar