Tack Napoleon!

Häromdagen skrev jag i ett ”brev” att man inte ska ”sätta sitt ljus under skäppan”. Jag var helt klar över innebörden av uttrycket och jag gissade att det sannolikt härstammar från Bibeln. Men vad en skäppa är/var, det var jag mer frågande till.

Ni som känner mig vet vad jag då gör. Går till Wikipedia för att ta reda på det. Så här står det där:

En skäppa (fornsvenska skæppa, tyska Scheffel, franska boisseau, engelska bushel) är ett laggkärl (en spann eller hink) för uppmätning av spannmål och andra torra varor.

Skäppan är ett mycket gammalt spannmålsmått med olika definitioner. En fornromersk modius motsvarade omkring 9 liter, men tyska Scheffel, engelska bushel och svenska skäppa är tre-fyra gånger större.

En amerikansk bushel motsvarar 35,2391 liter eller 8 gallons torr vara. En brittisk imperial bushel motsvarade 36,3687 liter eller 8 imperial gallons. Olika tyska Scheffel har funnits mellan 22 och 54 liter, med extremfallen 103 liter i Württemberg och Sachsen och 222 liter i Bayern.

I Sverige är måttet skäppa känt sedan 1200-talet. Det har sedan förbjudits genom förordningar år 1733, 1737 och 1739.[1] Storleken på skäppa varierade i olika landsdelar och den förekom över huvud taget inte i mälarregionen eller Östergötland där spann användes. Från medeltiden känner man till skäppor i storlekarna 24,30 – 29,34 liter. Den sistnämnda är en västgötaskäppa av vilka det gick sex på en så kallad västgötatunna om 176 liter.

I Småland var från och med 1600-talets måttreformer en skäppa 1/6 tunna medan den i Bohuslän var 1/4 tunna (36,6 liter) och i Västergötland 1/5 tunna.

Hur besvärligt måste det inte ha varit för handeln när ett och samma mått kan betyda helt olika saker, till och med i samma land. Och det var ju inte bara begreppet skäppa, som kunde innebära olika mängder. Även många andra mått varierade från ort till ort.

Det var i samband med franska revolutionen på 1790-talet som standardiseringen inleddes. Och dessutom en användning av decimalsystemet, som meter, decimeter och kilometer.

Tack Napoleon! (Om det var Napoleon själv som tog initiativet vet jag faktiskt inte men han får här stå som symbol för hela den franska revolutionen).

En reaktion till “Tack Napoleon!

Lämna en kommentar