Svensk mjölk

De flesta av oss brukar tycka att det är bra att köpa produkter som är ”lokalt” framställda. Särskilt när det gäller livsmedel, vi slipper långa transporter (tror och hoppas vi), vi gynnar svenskt lantbruk och vi hoppas att det är bättre kvalitet (mindre tillsatser av diverse konstiga ämnen i produkten och i djuren som har deltagit i framställningen).

Att jag satte citationtecken runt ordet ”lokalt” beror på att det väl inte finns någon entydig definition på vad som menas med ”lokalt”. För mig borde det väl egentligen betyda ”i falutrakten” men det gör det nog sällan. Men i Sverige vill vi att det ska vara – och helst i Dalarna.

Visserligen har jag ibland ironiserat lite över detta att produkterna ska vara lokalt framställda (se till exempel detta blogginlägg) men egentligen tycker jag som de flesta andra.

Mejeriprodukter som mjölk, grädde, smör mm upptar ju numera hur många hyllmetrar som helst i en stor livsmedelsbutik, bland annat beroende på att det är en massa olika leverantörer som alla vill att deras produkter ska synas.

Så här på sommaren (och eftersom vi bara är två i hushållet) brukar vi köpa ”mellanmjölk med lite längre hållbarhet”. När jag vid lunchen idag (stuvad vitkål och  stekt fläsk, mums!) tittade på mjölkförpackningen och läste reklamtexten där så stod det så här:

”Fortsätt göra bönderna glada! Vi ska vara rädda om våra svenska mjölkbönder. På Garant drar vi vårt strå till stacken genom att byta ut råvaran i flera av våra produkter mot svensk. Kika efter våra svenska produkter på garantskafferiet.se och i hyllan!”

Texten gjorde mig förvånad – och sannolikt inte på det vis som reklamförfattaren hade tänkt sig. Min reaktion blev ”Byta ut mot svensk råvara – har de inte alltid haft svensk råvara? Och ”flera av våra produkter” – har de inte svensk råvara i allt?”

Jag gjorde naturligtvis så som jag blev uppmanad, gick in på deras webbplats. Och fann att det av alla produkter bara var två sorter av ekologisk mild yoghurt som var märkt med att det var svensk råvara!

I fortsättningen kommer jag inte att handla mjölk av det märket!

Lämna en kommentar